ActesMaresmeMedi AmbientMobilitatNota de PremsaNoticía

Els Comuns del Maresme debaten sobre el model de transport públic a la comarca

Mataró, 2 de maig del 2022

Quins canvis necessita el transport públic al Maresme? Com podem tenir una mobilitat més sostenible? A qui demanar explicacions sobre el mal funcionament de Rodalies a hores puntes? Com resoldre la connectivitat amb el Vallès? I la mobilitat cap al nord? Fins quan podrà aguantar la línia de la costa? Hem d’apostar per un model tal radial? I la línia ferroviària orbital? 

Aquestes i moltes altres preguntes i també propostes van seguir a l’exposició de l’expert en mobilitat Pau Noy, convidat per En Comú Podem al Cafè de Mar. L’acte va ser presentat per la regidora de Premià de Mar, Elena Martín, i va comptar a una quarantena de participants de tot el territori. Pau Noy va presentar el seu model i va concloure que “al Maresme necessitem serveis, no infraestructures. Cal un model de jerarquia i prioritzar els trens de més capacitat, amb dos pisos, que poden transportar fins a 1.500 persones a hores punta, i també accessos més ràpids”.

Els Comuns de la comarca han iniciat el procés de reflexió i debat, posant en valor l’aposta pel carril bici a Mataró, com va explicar el regidor de Promoció Econòmica, Sergi Moreno. Tot seguit, es va interrogar sobre les propostes de connexió amb Granollers, per la forta mobilitat laboral cap als Vallesos i sobre si hem d’apostar per un model tan radial. 

Els assistents van coincidir en la necessitat de prioritzar el transport públic en lloc de les inversions en accessos viaris. En la urgència de pacificar i d’estendre el carril bici per la N-II i en una major xarxa de línies de bus exprés. En aquest punt, es va destacar la manca d’autoritat de la Generalitat per posar ordre entre les diferents companyies d’autobús i l’oportunitat que representa la finalització de totes les concessions l’any 2028.

La línia ferroviària orbital també va ser objecte de reflexió, ja que donaria servei a unes 350.000 persones. També es van comentar les conseqüències de liberalitzar el peatge de la C-31 i de generar nous accessos, perquè representen noves infraestructures pel vehicle privat: hem de prioritzar les inversions i els serveis de transport públic, en lloc de les infraestructures pel vehicle privat.

A Catalunya, el 50% de la població no disposa de vehicle privat; mentre que al Maresme, el dèficit de servei és tal, que 7 de cada desplaçaments es produeixen en vehicle privat, i només 1 es fa en transport públic. Els Comuns reclamen el lideratge dels alcaldes del Maresme per a pressionar la Generalitat per un nou model que prioritzi la sostenibilitat i resolgui els dèficits de serveis ferroviaris, d’autobusos i de mobilitat amb bicicleta.

Back to top button